«Ο ερπετόκοσμος της σοφίτας» του Daniel Lieske

«Αναρωτήσου. Όταν αναπολείς το παρελθόν, μπορείς πάντα να ξεχωρίσεις ποιες αναμνήσεις είναι αληθινές και ποιες είναι όνειρα ή φαντασιώσεις; Πώς καταλαβαίνεις τη διαφορά;

Συχνά προσπαθώ να πείσω τον εαυτό μου πως αυτά τα απίστευτα πράγματα που θυμάμαι από την παιδική μου ηλικία πρέπει να ήταν κάποιου είδους όνειρα. Τα φανταστικά μέρη που επισκέφτηκα, οι φίλοι που έκανα εκεί και οι μάχες που δώσαμε μαζί…

Όλες αυτές οι αναμνήσεις…

Είναι δυνατό να τα έχω φανταστεί όλα αυτά;

Αυτή η ερώτηση με τρελαίνει!

Γιατί αν όλα αυτά έχουν όντως γίνει…

Σημαίνει ότι υπάρχει ένα μέρος, ένα μέρος στο οποίο πρέπει απεγνωσμένα να επιστρέψω!»

Αυτή είναι η εισαγωγή του μαγικού graphic novel του Daniel Lieske. Οι παιδικές αναμνήσεις από τις καλοκαιρινές του διακοπές στα δάση της Γερμανίας, στο σπίτι της αγαπημένης του γιαγιάς, παίρνουν σάρκα και οστά σε αυτή την υπέροχη εικονογραφημένη ιστορία.

Ο Τζόνας έχει μόλις τελειώσει το σχολείο και μαζί με τον πατέρα του εγκαταλείπουν την μεγάλη πόλη για να επισκεφτούν τη γιαγιά που μένει παρέα με την Λότι τον σκύλο της και τον Ουίγκινς, τον άτακτο γάτο. Ο μικρός Τζόνας είναι αδύναμος στα μαθηματικά και γι’αυτό φροντίζει να πάρει μπόλικες λυμένες ασκήσεις από έναν καλό του φίλο. Με αυτές θα παραπλανήσει τον πατέρα του χρησιμοποιώντας τες ως αποδεικτικό της μελέτης του, ενώ ο ίδιος στην πραγματικότητα τριγυρνά στο δάσος παίζοντας ανέμελα, βγαίνοντας από το σπίτι από ένα μικρό άνοιγμα που έχει βρει τυχαία πριν χρόνια στη σοφίτα.

Ο Τζόνας είναι εξαιρετικά ταλαντούχος στη ζωγραφική, κάτι που δεν το έχει αποκαλύψει σε κανένα. Μια λοιπόν από αυτές τις ζωγραφιές του «ζωντανεύει» και γίνεται ένα λαμπερό έντομο που πετάει προς το άνοιγμα της σοφίτας. Αυτό οδηγεί σε έναν φανταστικό κόσμο και παρασέρνει μαζί του και το μικρό περίεργο αγόρι στην ομορφότερη περιπέτεια της ζωής του.

Η στιγμή που ο Τζόνας βρίσκεται στη σοφίτα κι ανακαλύπτει το πέρασμα σε αυτόν τον διαφορετικό κόσμο είναι η εικόνα που αποτέλεσε την αφορμή για τη γέννηση όλης της υπόλοιπης ιστορίας. Είχε δημιουργηθεί αρχικά για έναν διαγωνισμό και κατέληξε να γίνει μια από τις πιο αγαπημένες εικονογραφημένες ιστορίες στην παγκόσμια διαδικτυακή κοινότητα, με πολλές εθελοντικές μεταφράσεις από τους φαν που το αγάπησαν από την πρώτη στιγμή.

Ο Daniel Lieske ήθελε να αποδώσει την καθαυτή φύση ενός ταξιδιού, να αντιπαραβάλλει αυτά που θα αφήσουμε πίσω μας με αυτά που θα βρούμε στον νέο τόπο. Έτσι ο Τζόνας είναι στο κέντρο της εικόνας κι αριστερά του βρίσκονται τα πράγματά του, ο γάτος του και ο χώρος που αποκαλεί σπίτι και φαίνεται σαν ένα μικρό άνοιγμα στο πάτωμα, από όπου περνάει μια μικρή ποσότητα φωτός. Στα δεξιά της εικόνας βλέπουμε όλα τα αντικείμενα που συμβολίζουν το ταξίδι, όπως η υδρόγειος σφαίρα, το τηλεσκόπιο, το πλοίο, η προτομή του Ομήρου κι ένας σκελετός που εκπροσωπεί το τελικό ταξίδι.

Ταυτόχρονα, σκοπός του ήταν να δημιουργήσει μια εικόνα φόρο τιμής στους απανταχού καλλιτέχνες, οι οποίοι αγωνίζονται αδιάκοπα προκειμένου να ανοίξουν πόρτες σε άλλους κόσμους, δημιουργώντας άγνωστα τοπία και παράξενα πλάσματα προκειμένου να εξάψουν και τη φαντασία του κοινού τους. Ο ίδιος ο πίνακας λειτουργεί σα δίοδος στο βασίλειο του φανταστικού κι αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο το ζιγκ ζαγκ που σχηματίζεται από το μονοπάτι του πίνακα και το χαλί στη σοφίτα οδηγούν στον θεατή προσκαλώντας τον να τολμήσει το δικό του ταξίδι.

Ο δημιουργός του graphic novel ξεκίνησε να ζωγραφίζει από τα σχολικά του χρόνια και η καριέρα του ως καλλιτέχνης άρχισε εκείνη την εποχή, αφού κατάφερε να πουλήσει την πρώτη του ζωγραφιά στην αυλή του σχολείου του. Από εκείνη τη μέρα δεν σταμάτησε ποτέ, αφού αποφάσισε πως αυτό ήταν και το μεγάλο του πάθος· να ψυχαγωγεί τον κόσμο με εικονογραφημένες ιστορίες.

Η δουλειά του είναι επηρεασμένη από τα παιχνίδια του στα δάση, όπου σκαρφάλωνε στα δέντρα και εξερευνούσε καινούρια μέρη. Είναι χαρούμενος που βγήκε στις αίθουσες η πρώτη ταινία “Starwars”, όταν αυτός γεννήθηκε και μεγάλωσε με σειρές όπως το «Μάπετ Σόου» και ταινίες όπως ο “Indiana Jones”, το “Dark Crystal”, το “Legend” και φυσικά το “Goonies”. Όλα τα παραπάνω και σαφώς πολλά ακόμα παρόμοιου ύφους, ήταν οι βασικές του επιρροές οι οποίες και γίνονται αντιληπτές στο σύνολο του έργου του.

Όλη η δουλειά του γίνεται εξολοκλήρου στον υπολογιστή μέσω της γραφικής του ταμπλέτας. Ο ίδιος θεωρεί πως ο συγκεκριμένος τρόπος εργασίας, του χαρίζει πλήρη δημιουργική ελευθερία και φυσικά επιταχύνει την διαδικασία της ολοκλήρωσης κάθε εικόνας. Η χρήση της ψηφιακής ταμπλέτας και γραφίδας εξομοιώνουν τον παραδοσιακό τρόπο ζωγραφικής, χωρίς να δεσμεύεται χρονικά με το καθάρισμα των φυσικών πινέλων και την αναμονή για το στέγνωμα των χρωμάτων.

The art of wormworld saga © Daniel Lieske

Συντάκτρια : Άννα Πριγκιπάκη

Πηγή: artcore magazine

(33)