50α ΔΗΜΗΤΡΙΑ : θεατρικό «Η μητέρα του σκύλου»

Το μυθιστόρημα – ορόσημο του Παύλου Μάτεσι, «Η μητέρα του σκύλου», κυκλοφόρησε το 1990. Έκτοτε έχει πραγματοποιήσει αλλεπάλληλες επανεκδόσεις και μεταφράστηκε σε περισσότερες από τριάντα χώρες. Δηκτικό, χιουμοριστικό, δραματικό και ταυτόχρονα σουρεαλιστικό, το ευρύτατα αναγνωρισμένο πεζογράφημα του Μάτεσι αποτυπώνει τη δική του οπτική για ένα κομμάτι της σύγχρονης ελληνικής ιστορίας, με τρόπο που εναγκαλίζεται τις κοινωνίες όλου του κόσμου. Η ηρωίδα του βιβλίου, Ραραού, ενσαρκώνει το σύμβολο του ανθρώπου που δεν θα σταματήσει ποτέ να παλεύει στον καθημερινό στίβο της ζωής.

Τον ιδιαίτερο λογοτεχνικό κόσμο του Μάτεσι ζωντανεύει στο θέατρο ο Σταύρος Τσακίρης, ο οποίος σκηνοθετεί το έργο του συγγραφέα, με τη Δήμητρα Χατούπη στο ρόλο της Ραραού.

Η ζωή της Ραραού, «μεγάλης φίρμας της επιθεώρησης» όπως η ίδια αυτοσυστήνεται, ζωντανεύει στη σκηνή μέσα από το φλας μπακ εικόνων μιας κοινωνίας που προσπαθεί να τα «βολέψει» σε συνθήκες ανέχειας. Από την Κατοχή έως σήμερα, η πορεία της Ραραού, όπως αντίστοιχα και η πορεία της Ελλάδας, την οποία διατρέχει με τις αναμνήσεις της, είναι μια μάχη επιβίωσης. Ο αγώνας της είναι αδιάκοπος, κι εκείνη θα χρησιμοποιήσει όλα τα μέσα για να βγει αλώβητη από αυτόν. Ακόμη και αν χρειαστεί να αποδράσει σε μια δική της πραγματικότητα.

 

Την Ραραού την γνωρίσαμε μέσα από τις σελίδες του σπουδαίου μυθιστορήματος του Παύλου Μάτεσι «Η Μητέρα του Σκύλου», αλλά και στη Σκηνή του Σύγχρονου Θεάτρου υπό τη σκηνοθετική καθοδήγηση του Σταύρου Τσακίρη, μέσα από τη συγκλονιστική ερμηνεία της Δήμητρας Χατούπη.

Την περασμένη θεατρική σεζόν, η «Η Μητέρα του Σκύλου» ευτύχησε να έχει τη θερμή υποδοχή του κοινού και των κριτικών.  Πριν την επανάληψη των παραστάσεων και τη φετινή σεζόν στο Σύγχρονο Θέατρο, το έργο έρχεται στη Θεσσαλονίκη για τρεις μόνο παραστάσεις στις 16 – 17 – 18 Οκτωβρίου 2015 στο Θέατρο Αυλαία στο πλαίσιο  των 50ων Δημητρίων που διοργανώνει ο Δήμος Θεσσαλονίκης.

Το αριστοτεχνικό μυθιστόρημα του Παύλου Μάτεσι, ξεδιπλώνει ένα κομμάτι της πρόσφατης ελληνικής ιστορίας σκιαγραφώντας τις κοινωνικοπολιτικές συνθήκες μιας Ελλάδας, που προσπαθεί να τα «βολέψει» σε συνθήκες ανέχειας. Είναι η ιστορία όχι από τη μεριά εκείνων που τη διαμορφώνουν, αλλά των «ασήμαντων» που την υφίστανται.

Ο  τρόπος του συγγραφέα, κάποιες φορές δηκτικός, άλλες χιουμοριστικός, πότε δραματικός και πότε σουρεαλιστικός, σίγουρα μοναδικός σ’ ένα μυθιστόρημα με αλλεπάλληλες εκδόσεις και  μεταφράσεις σε περισσότερες από τριάντα χώρες.

Σύμφωνα με το σκηνοθέτη Σ. Τσακίρη, η παράσταση δεν είναι εξομολόγηση, ούτε αφήγηση. Δεν είναι ένα παιχνίδι- θέατρο, ούτε θέατρο μέσα στο θέατρο. Είναι μια διαθλασμένη παρακολούθηση της πραγματικότητας, όπως την αντιλαμβάνεται το «ταραγμένο μυαλό» της ηρωίδας. Η Ραραού, απόμαχη ηθοποιός περιοδευόντων θιάσων, είναι μια γυναίκα – σύμβολο του ανθρώπου που δεν σταματά ποτέ να μάχεται. «Έπρεπε να κολακεύω για να επιζήσω, και επέζησα», είναι το μότο της, και το σχέδιό της για τη ζωή. Ο Μέγας χρόνος συναντά το παρόν και το παρελθόν σαν μια ενιαία οντότητα όπως μπορούν να τη συλλάβουν οι τρελοί και τα παιδιά. Μέσα σ’ ένα χώρο που μεταμορφώνεται συνεχώς εκτυλίσσεται ένα λαϊκό παραμύθι που μιλάει για αισθήματα, για απορρίψεις, για άκυρες ζωές. Μέσα από τη λαϊκή μουσική, τα πολυχρησιμοποιημένα αντικείμενα, το χώμα των δρόμων προβάλλει η Αγιοσύνη των παρεξηγημένων ανθρώπων και των απόβλητων από την κοινωνική ανοχή. Η ιερότητα της μυστικής ζωής των ασήμαντων.

Ταυτότητα της παράστασης

Σκηνοθεσία – Διασκευή:  Σταύρος Τσακίρης

Σκηνικά – Κοστούμια:  Άγγελος Αγγελή

Δραματολόγος: Δήμητρα Πετροπούλου

Κινησιολογία: Γιάννης Αντωνίου

Φωτισμοί: Κατερίνα Μαραγκουδάκη

Κινησιολογία:  Γιάννης Αντωνίου

Βοηθός Σκηνοθέτη: Έφη Ρευματά

 

Στο ρόλο της ΡΑΡΑΟΥ: η Δήμητρα Χατούπη

Ερμηνεύουν οι ηθοποιοί (αλφαβητικά):

Νίκος Γιαλελής, Γιάννης Δρίτσας, Χρήστος Ευθυμίου, Ηλίας Ζερβός, Στεφανία Κριεζή, Μαριλίτα Λαμπροπούλου, Τζίνη Παπαδοπούλου, Έφη Ρευματά, Μαριαλένα Ροζάκη.

 

50α ΔΗΜΗΤΡΙΑ :«Η μητέρα του σκύλου»

Παύλου Μάτεσι

σε Θεατρική Διασκευή και Σκηνοθεσία ΣΤΑΥΡΟΥ  ΤΣΑΚΙΡΗ

με την ΔΗΜΗΤΡΑ ΧΑΤΟΥΠΗ στο ρόλο της Ραραού.

Η ιερότητα της μυστικής ζωής των ασήμαντων

ΔΗΜΗΤΡΙΑ 2015

16 – 17 – 18 Οκτωβρίου 2015

Θέατρο ΑΥΛΑΙΑ 

Video trailer

 

Πληροφορίες:

ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ

16-18 Οκτωβρίου 2015

ΗΜΕΡΕΣ & ΩΡΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΩΝ

Παρασκευή – Κυριακή στις 21.00

ΤΙΜΕΣ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ

Κανονικό 15€, Φοιτητικό, Ανέργων 10€

ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ

150 λεπτά (με διάλειμμα)

ΠΡΟΠΩΛΗΣΗ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ

https://www.viva.gr/tickets/theater/sygxrono-theatro/i-mitera-tou-skylou/

ΩΡΕΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΤΑΜΕΙΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ

10:30 -13:30, 17:30 – 21:00

 

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ & ΚΡΑΤΗΣΕΙΣ

ΘΕΑΤΡΟ ΑΥΛΑΙΑ

Πλατεία ΧΑΝΘ(Πλευρά Τσιμισκή)

Τ: 2310277700

 

ΜΕ ΤΗΝ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ ΤΟΥ REPUBLIC!

Ο Republic θα μοιράσει 2 μονές προσκλήσεις μέσα από τις εκπομπές του, για αυτή την παράσταση. Μείνετε συντονισμένοι!

 

Το μυθιστόρημα:  Η Μητέρα του σκύλου

Πρωτοκυκλοφόρησε το 1990. Μέχρι σήμερα έχει κάνει αλλεπάλληλες εκδόσεις και έχει μεταφρασθεί και κυκλοφορήσει σε περισσότερες από τριάντα χώρες. Έχει συζητηθεί η μεταφορά του στη μεγάλη οθόνη από τον Ε. Κουστουρίτσα.  Η εφημερίδα Die Welt αναφερόμενη στη Μητέρα του σκύλου γράφει: «Ο Μάτεσις δεν μας παρουσιάζει ένα ιστορικό μυθιστόρημα. Η αφήγησή του όμως είναι τόσο πλούσια σε πληροφορίες, σε λεπτομέρειες, τόσο ακριβής και ταυτόχρονα ποιητική, που η κάθε του σελίδα μας συγκινεί και μας καθηλώνει».  Υπερβαίνοντας τα σύνορα εθνικότητας και θρησκείας, όπως όλοι οι σημαντικοί συγγραφείς του 20ού αιώνα, Κάφκα, Τζόυς, Μπέκετ, Μπόρχες, και επηρεασμένος από την αρχαία φιλοσοφία, και ιδιαίτερα από τον Αριστοτέλη και τους προσωκρατικούς, τον Ηράκλειτο, τον Πρωταγόρα και τον Δημόκριτο, ο Μάτεσις συγχωνεύει στο έργο του τις θέσεις για τον άνθρωπο, τη φύση, την ψυχή και το σώμα, τον πόνο.  Μακριά από ηθικολογίες και ωφελιμισμούς, που είναι πέρα από το χώρο της αισθητικής, ο Μάτεσις προτείνει με τα μυθιστορήματά του την «έξοδο από την πραγματικότητα που του επιβάλλουν οι άλλοι».

 

Για την παράσταση «Η Μητέρα του Σκύλου»

Από τις κριτικές της περασμένης σεζόν:

«… Από τα επεισόδια ξεχωρίζει αναμφίβολα η σκηνή της διαπόμπευσης της μητέρας: ξεγλιστρώντας μακριά από κάθε ρεαλιστικό ψυχαναγκασμό, ο σκηνοθέτης στήνει τρεις παράλληλες δράσεις, τρεις «μονολόγους», με κίνηση και ήχο, ελάχιστα λόγια, που συνθέτουν ένα συγκινητικό στην αφαίρεσή του παραλήρημα.»

Λουίζα Αρκουμανέα, ΤΟ ΒΗΜΑ, 9/11/14

 

«Η παράσταση είναι καλοστημένη, έχει ρυθμό και δίνει έμφαση σε σημεία που βγάζουν συγκίνηση, προκαλούν τρόμο και γεννούν δέος»

Γρηγόρης Ιωαννίδης, Η ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΤΩΝ ΣΥΝΤΑΚΤΩΝ 24/11/14

 

«Ομοιογενής υποκριτική αφήγηση, με σαφήνεια, ειλικρίνεια και πειθώ»

Κώστας Γεωργουσόπουλος, ΤΑ ΝΕΑ, 1/12/14

 

«Αυτό ακριβώς είναι το μεγαλείο του βιβλίου, που διατηρείται αλώβητο στην εντελή θεατρική διασκευή του Τσακίρη και στην παράστασή του: να είναι ένα έργο απολύτως πολιτικό, που κυλάει επάνω στους σιδερένιους τροχούς της Ιστορίας και συγχρόνως να δίνει φωνή στους ταπεινούς και καταφρονεμένους, στα «ορφανά» της»

Λέανδρος  Πολενάκης, Η ΑΥΓΗ,  24/11/14

 

«Παράσταση μεγάλης εμβέλειας, που μεταπλάθει αποτελεσματικά τη λιτότητα σε σκηνικά μνημειώδες που αρμόζει στο πνεύμα του συγκεκριμένου έργου»

Δημήτρης Τσατσούλης, Ημεροδρόμος 1/1/15

 

«Επίκεντρο της παράστασης είναι η ερμηνεία της Δήμητρας Χατούπη, η οποία αντέχει -και με σημαντικά αποτελέσματα- το «βάρος» του τρομερού, υψηλών υποκριτικών απαιτήσεων – κυρίως «υπογείων – ψυχοδιανοητικών και χαρακτηρολογικών αποχρώσεων του ρόλου της Ραραού»

Θυμέλη, Ριζοσπάστης, 14/12/14

 

«Ο σκηνοθέτης και διασκευαστής επέλεξε με τη δεξιοτεχνία του χειρούργου το μεδούλι του βιβλίου που στην κυριολεξία αναπνέει μέσα στην αφαιρετικότητα του σκηνικού χώρου, υπογραμμίζοντας κομβικά χωρία μέσα από βιντεοπροβολές»

Ιωάννα Κλεφτόγιαννη, in2life, 31/12/14

 

«Για άλλη μια φορά οι δυνατότητες του μαγικού αυτού θεάτρου αξιοποιήθηκαν δημιουργώντας μαζί με την ερμηνεία και την κίνηση των ηθοποιών, τα νοσταλγικά μουσικά θραύσματα, τα κοστούμια και τους φωτισμούς, μικρά σκηνικά θαύματα υψηλής αισθητικής και εικαστικής τελειότητας. Μη χάσετε αυτή την παράσταση.»

Μαρία Κυριάκη, ΕΠΙ ΣΚΗΝΗΣ, 3/11/14

 

«Το αδιαμφισβήτητο γεγονός είναι πως η φύση του ανθρώπου, «οία φύλλων γενεή», αναζητά στην περσόνα της Ραραούς ψήγματα της αλήθειας της. Η δραματουργική επεξεργασία του Σταύρου Τσακίρη παρακολουθεί το κείμενο από τη στιγμή της γένεσής του – κυριολεκτικά- και το μεταπλάθει, σκηνή προς σκηνή, σε επικό ψηφιδωτό χαρακτήρων.»

Νίκος Ξένιος, BOOKPRESS, 1/11/14

 

«Η Δήμητρα Χατούπη θυελλώδης όσο και μετρημένη, σε κάνει να αναρωτιέσαι που σταματά ο ρεαλισμός και που ξεκινά το παράλογο, με ένα βλέμμα που καίει και μια φωνή σταθερή, αλλά ικανή να ξεστομίζει λόγια φοβερά, πετυχαίνει με σεμνότητα και δίχως μελοδραματισμούς μία γερή ερμηνεία στον πρωταγωνιστικό ρόλο.»

Μαρία Κρύου, ΑΘΗΝΟΡΑΜΑ, 19/3/14

 

(5)