Angel Olsen ‎: Burn Your Fire For No Witness

Κιθάρα. Μια λέξη, ένα μουσικό όργανο που πάντα συγκινούσε και έχει βαλθεί να αλλάζει τον κόσμο από τη στιγμή και μόνο της ανακάλυψης του. Jimi Hendrix, Kurt Cobain, Jimmy Page, Johnny Cash, Eric Clapton, Paco de Lucia, Paul McCartney κι’ αν συνεχίσουμε ίσως να μην τελειώσουμε ποτέ. Κιθάρες που ανέτρεψαν καθεστώτα, κιθάρες που άφησαν ιστορικές στιγμές και συνδέθηκαν με επαναστάσεις κοινωνικές αλλά ενίοτε και μουσικές. Πόσο δυνατά όμως είναι αυτά που γράφουν οι στίχοι σου ώστε να γίνουν συνταρακτικά με τη συνοδεία μόνο μιας ακουστικής κιθάρας ; Προφανώς και θα πρέπει να είναι κάτι παραπάνω από απλές ρίμες μπλεγμένες με νότες. Η καλλιτέχνιδα που σήμερα έχει την τιμητική της είναι μια από εκείνες τις λίγες και καλές που διαθέτουν σε επαρκείς ποιοτικές δόσεις και τα δύο αυτά συστατικά, τον στίχο και μια γλυκύτατη, ευγενική ακουστική κιθάρα. Μόνο που η Angel Olsen διαθέτει και ένα ακόμα καθοριστικό στοιχείο που τελικά την φέρνει σε άλλη, υψηλότερη διάσταση καλλιτεχνικής θεώρησης, τη φωνή. 

Angel Olsen2

Ο πρώτος της δίσκος του 2012, μας έκανε τις συστάσεις με μια αρκετά εσωστρεφή τραγουδίστρια που απουσία πλούσιων ενορχηστρώσεων, πόνταρε περισσότερο στους στίχους και το τραγουδιστικό κομμάτι παρά σε αυτό της σύνθεσης και ενός γεμάτου ηχητικά περιβάλλοντος. Παρόλα αυτά, το Half Way Home παρότι ήταν ένας country / folk δίσκος με pop αρώματα σε στιγμές, τράβηξε τη προσοχή πάνω του λόγω μιας διαφαινόμενης πεσιμιστικής διάθεσης που η Olsen απέδωσε με τρόπο συγκλονιστικό και άκρως συναισθηματικό. Τότε, τραγούδια όπως τα Acrobat, The Waiting και Tiniest Seed ήταν χαρακτηριστικά του πόσο επιτακτική ένιωθε την ανάγκη να εξωτερικεύσει συναισθήματα και να τα μοιραστεί, “I want to be the one who knows the best way to love you” τραγουδά στο The Waiting. Μερικές φορές σκεφτόμουν πως θα ήταν απίστευτα ταιριαστή η συνοδεία της φωνής της από μια αντρική σε κάποιο ντουέτο. Το ότι το Half Way Home ήταν ένα καταπληκτικό άλμπουμ εξαρτήθηκε και από το πόσο άνετη υπήρξε η δημιουργός του ανάμεσα στις παραδοσιακές folk μελωδίες. Σε ένα όχι και τόσο εύκολο κατασκευαστικά μουσικό είδος έδειξε έτοιμη να εκθέσει τον εαυτό της και να κινηθεί αντίθετα με το Americana style της χώρας της. Η αντισυμβατική της φύση σε σχέση με τον τόπο καταγωγής και μουσικής της παιδείας, είναι το μυστικό αυτού του τόσο θελκτικού αποτελέσματος της περίεργης φωνής της Olsen.

Angel Olsen photographed in London this month.

Η Angel Olsen ζει στην Νότια Καρολίνα, είναι 27 χρονών και μικρή ήθελε να γίνει χορεύτρια, ηθοποιός και pop star. Ευτυχώς, ο διακόπτης γύρισε στο γυμνάσιο όταν ξεκίνησε να ασχολείται με πιάνο και κιθάρα ξεκινώντας να γράφει τα δικά της τραγούδια. Φωνητικά θα μπορούσαμε, συγκρίνοντας τη με ήδη γνωστές προϋπάρχουσες καλλιτέχνιδες, να την τοποθετήσουμε κάπου μεταξύ Sharon Van Etten και Cat Power. Αυτό περισσότερο ως ένδειξη φωνητικής χροιάς και όχι απαραίτητα ως ανάγκη του να την αντιπαραβάλλουμε για καλύτερη κατανόηση. Ο δεύτερος της δίσκος ήρθε σε κυκλοφορία τον Φεβρουάριο του 2014 αφήνοντας μας υπνωτισμένους καθώς εξελισσόταν. Ο υπνωτισμός αφορά τον τρόπο που σε απορροφά καθώς κυλά η σειρά των κομματιών, γιατί κατά τα άλλα πλέον μιλάμε για μια γεμάτη παραγωγή. Κρουστά, ηλεκτρικές κιθάρες και μερικά ηλεκτρονικά πλήκτρα έχουν προστεθεί ντύνοντας τους τοίχους ενός ήδη όμορφου ηχητικά δωματίου. Η φωνή της Olsen είναι τόσο ιδανικά τοποθετημένη στον χώρο, που δικαιολογεί και αποδεικνύει και την επιτυχία του πρώτου της δίσκου που ήταν καθαρά ακουστικός και τελείως “απογυμνωμένος” συνθετικά. Σε όλη του τη διάρκεια ο δίσκος διαθέτει ένα τελείως διαφορετικό βάθος από αυτό που είχαμε πρωτοακούσει. Πιο ζεστή και γεμάτη η παραγωγή του, δίνει γρήγορα το στίγμα για τον δρόμο που ακολουθεί η καλλιτέχνιδα. Όπου βρεθεί μιλά για τον Cohen και σίγουρα είναι επηρεασμένη από εκείνον στο γράψιμο της. Είναι όμως θέμα χρόνου ακούγοντας προσεκτικά να καταλάβει κανείς πως περιγράφει την ίδια και δεν πέφτει σε στείρα μίμηση. Σε κάποια στιγμή του White Fire τραγουδά: “I heard my mother thinking me right back into my birth, I laughed so loud inside myself it all began to hurt”. 

Η ερμηνεύτρια άρχισε να ιντριγκάρει το μυαλό μας για το τι πρόκειται να επακολουθήσει στην καριέρα της από το 2013 κι’όλας με το Sweet Dreams που δεν συμπεριελήφθει στον δεύτερο της δίσκο και είχε κυκλοφορήσει μόνο σε επτάιντσο single με B-side το California. Η στροφή είχε ήδη γίνει, οι κιθάρες και η φωνή της είχαν αγριέψει, η folk δεν βρισκόταν πια εκεί. Ήταν μια ανάμνηση αφού τη θέση της πήρε μια psy pop ονειροπόληση σε μια συναρπαστική αλλαγή πορείας. Ο Republic 100.3, με αρχή τις εκπομπές του Σαββατοκύριακου, μετέδωσε πρώτο το κομμάτι σήμα κατατεθέν του “Burn Your Fire For No Witness”, το Hi-Five. Τρίτο κομμάτι του δίσκου και ένα από τα πιο χαρούμενα τραγούδια που γράφτηκαν ποτέ για να μιλήσουν για τη μοναξιά. Μια folk ηλεκτρική ατμόσφαιρα, πανέξυπνο στιχουργικά και ξαφνικά η Angel σταματά, παίρνει ανάσα και λέει: Are you lonely too ? Hi-Five ! (κόλλα πέντε!) So am I ! Η φωνή της Αμερικανίδας, για να θυμηθούμε τα γενόμενα στο πρώτο της LP, είναι μαγευτική, μια ιδιότυπη μίξη Cohen και Patsi Cline. Στο White Fire, ένα φαινομενικά όχι και τόσο έτοιμο τραγούδι ώστε να κάνει το hit για το άλμπουμ, η Olsen στο τελείωμα του ξεστομίζει τον στίχο που ονοματίζει και τον δίσκο “If you’ve still got some light in you then go before it’s gone. Burn your fire for no witness, it’s the only way it’s done”. Θα ανακαλύψετε την ιδιαιτερότητα του αν ακούσετε προσεκτικά τον δίσκο ξανά και ξανά. Στο Stars συναντάμε ένα indie rock ύμνο, το κομμάτι δεν χωράει στη σειρά που διαγραφόταν μέχρι στιγμής αλλά δεν στέκεται διόλου άσχημα. Η δημιουργός γνώρισε τον μπασίστα/κιθαρίστα Stewart Bronaugh και τον ντράμερ Joshua Jaeger στο καφέ που δούλευε στο Σικάγο. Ως μπάντα μπορείτε να τους ακούσετε να παίζουν με τόση αυτοπεποίθηση και εμπιστοσύνη ο ένας στον άλλο. Κατόρθωμα της τραγουδοποιού ; Μπορεί ναι μπορεί και όχι. Αν όμως η Olsen μπορεί να κάνει ένα τόσο παλιακό indie rock είδος να ακούγεται τόσο εύκολο, αναρωτιέμαι τι άλλο είναι ικανή να καταφέρει..

Η ονειροπόληση που καθ’ όλη τη διάρκεια του άλμπουμ η καλλιτέχνιδα υμνεί και αναζητά, ξέρει πολύ καλά πως κατά βάθος ταιριάζει στους μοναχικούς ανθρώπους κι ας ζητά Hi-Five από αγνώστους στο δρόμο. Αν και φαίνεται πως δεν τη νοιάζει και τόσο για τη μοναξιά της, άλλωστε πως θα μπορούσε να υποστηρίξει αυτά που γράφει αν πραγματικά δεν τα ένιωθε οικεία ; Τελικά οι συνεντεύξεις ενός καλλιτέχνη δίνουν το καλύτερο βιογραφικό: “Αν δεν νιώθεις άνετα με τα όσα σκέφτεσαι, με αυτό που είσαι, τότε πως θα αλληλεπιδράσεις ουσιαστικά με τους γύρω σου ;” Η Angel Olsen είναι η μουσική της, μια ιδιότυπη απομόνωση και μοναξιά, στη γοητεία της οποίας γίναμε μάρτυρες όλοι εμείς. Μια τρομακτικά σπασμωδική φωνή με αλάνθαστο βιμπράτο που μόνο ασυγκίνητο δε μπορεί να σε αφήσει. Δεν πρόκειται για γκρίνια και κατάρρευση, πρόκειται για μια φωνή γνήσια ποιητική που φέρνει αποτελέσματα μέσα μας. Σαφέστατα, το “Burn Your Fire For No Witness” φτιάχτηκε την πιο ώριμη ώρα για την Angel. Την ώρα που η γραφή της δείχνει τόσο αναχρονιστική αλλά ταυτόχρονα είναι τόσο σπαραχτική, ραγίζει καρδιές. 

Μιχάλης Αποστόλου

Τον ακούτε κάθε Σαββατοκύριακο 16:00-18:00 στον Republic 100.3